onsdag 2. mars 2011

Promakers fargeguide.

Jeg vet at mange lurer på ulike fine fargekombinasjoner med Promarkertusjene, så jeg har laget en liten guide med kombinasjoner jeg liker å bruke.

Her har jeg tatt med noen og nesten bare med farger jeg har selv - så det finner mange flere du kan bruke, men vi må jo begynne et sted. Jeg har skrevet den mørkeste fargen først. Husk å farge over hele med den lyseste så overgangene viskes ut...

- Hvilket ark skal en bruke? - Jeg bruker KUN Letraset Promarkers egne ark de har en glatt overflate som gjør at spissene på tusjene ikke blir ødelagt. Det er viktig å bruke ark som har en glatt overflate.

- Hudfarger -
Til hud bruker jeg nesten alltid Blush og Ivory.
Ønsker du litt rosa i kinnene kan du bruke Dusky Pink.
En annen kombinasjon: Vanilla og Saffron. Blush til kinnene.
Til mørk hud: Cinnamon, Tan og Blush.

- Hår -
Blondt:
Gold, Mustard og Raw Sienna.
Vanilla og Mustard.
Gold og Raw Sieanna.
Gold, Mustard og Saffron.
Gold og Saffron.
Sandstone, Saffron og Vanilla.

Brunlig:
Cinnamon og Tan.
Cinnemon, Tan og Satin.
Walnut, Cocao og Caramell. Chestnut, Cocao, Cinnemon og Saffron.
Chestnut, Cocao, Cinnemon og Tan.

- Rosa -
Gammelrosa:
Antique Pink, Dusky Rose, Pastel Pink og Phale Pink.
Antique Pink, Salmon Pink, Cocktail Pink og Pastel Pink

Lyserosa:
Rose Pink, Baby Pink og Phale Pink
Rose Pink og Blossom
Andre rosakombinajsoner: Antique Pink, Cocktail Pink og Baby Pink Crimson, Lipstick Red og Baby Pink

-Hvit-
Når jeg vil ha en hvit eller veldig lys farge bruker jeg "Fargen jeg vil ha" og Blender.
Satin og Blender.
Pastell Beige og Blender.
Warm, Cool eller Ice Grey 1 og Blender.
Vanilla og Blender.
Ivory og Blender.

-Blå-
Agean, Cyan, Sky Blue og Artic Blue.
Midnight Blue, Denmin Blue og Pastel Blue .
Midnigth Blue, China blue, Cornflower og Pastell Blue/Powder Blue/Blue Pearl.
Dersom du ikke tar med Midnight Blue blir fargen litt lysere.
Demin Blue, Duck Egg og Cool aqua.

- Blågrønne -
Marine, Turquise, Duck Egg og Cool Aqua.
Ved mørk farge kutt ut den lyseste.
Ønsker du lysere farge kutt ut den mørkeste.

- Grønne -
Lime Zest og Soft Lime
Olive Green, Marsh Green, Moss og Pear Green
Brigth Green, Apple og Meadow Green.
- Ønsker du en mørkere farge begynne med Forrest Green eller Pine.
- Ønsker du en lysere farge avslutt med Lime Green.
Moss og Pear Green.

- Lilla -
Aubergine, Purple og Orchid.
Amethyst, Orchid og Lavender.
Lilac og Lavender.
Avlutter du med Blossom blir fargene lysere.

- Rød -
Berry Red,Ruby og Red.
Poppy, Berry Red, Red og Lipstick Red.
Burgundy, Cardinal Red, Crimson og Ruby.
Lys rød: Red, Lipstick og Blender.

-Grå-
Når det gjelder gråfager har jeg valgt meg Warm Grey og Cool Grey og har alle fra 1-5, men skal du velge noen ta 1.3 og 5...

- Gul og orange-
Gold og Pastell Yellow.
Tulip og Buttercup
Gold, Mustard, saffron og Pastell Yellow.
Lemon og Soft Lime.
Mango, Peach og Soft Peach.
Apricot og Outmeal.
Mandarin og Apricot.
Spice, ginger, Honeycomb, Apricot, Outmeal og Satin.
Spice og Ginger.

Flere tips kommer nok siden. Kom gjerne med dine egne tips så kan vi legge dem inn her...